Vanaf half december 2024 gaat er een dagelijkse directe ICE-trein rijden tussen Amsterdam en München, wat goed nieuws is voor wintersporters die naar Oostenrijk willen reizen. Deze nieuwe route vervangt de huidige ICE-verbinding tussen Amsterdam en Basel.

Snellere reistijd
Momenteel kunnen reizigers alleen met de nachttrein (Nightjet) zonder overstap naar München. Overdag moeten ze overstappen in bijvoorbeeld Mannheim of Düsseldorf. De nieuwe dienstregeling voor 2025 introduceert een rechtstreekse ICE tussen Amsterdam en München, die ongeveer 30 minuten sneller is dan de huidige verbinding met overstap. De totale reistijd bedraagt minder dan 7 uur, waarna reizigers gemakkelijk kunnen doorreizen naar Oostenrijk of Noord-Italië.

De trein zal ook stoppen in Utrecht en Arnhem, maar vanwege werkzaamheden zal hij tijdelijk via Den Bosch rijden in plaats van Arnhem. Volgens Treinreiziger.nl vertrekt de ICE om 8:32 uur uit Amsterdam en komt om 15:26 uur aan in München. De trein zal in een tweeuursdienstregeling rijden. Vanuit München vertrekt de trein om 16:28 uur en arriveert om 23:29 uur in Amsterdam.

Nieuwe verbinding vervangt Basel-route
De nieuwe verbinding vervangt de bijna 100 jaar oude rechtstreekse verbinding naar Basel. Door de groeiende vraag naar reizen naar München wordt deze nieuwe route geïntroduceerd. Reizigers naar Basel zullen vanaf 15 juli 2024 moeten overstappen in Mannheim. De netto reistijd verandert nauwelijks, mits de overstap gehaald wordt, wat regelmatig een probleem is door vertraagde ICE’s. Als alternatief kunnen reizigers de nachttrein nemen.

Definitief besluit
Het definitieve besluit over de nieuwe verbinding naar München hangt af van de capaciteitstoewijzing door netbeheerders in Duitsland en Nederland. De NS verwacht hier in augustus meer duidelijkheid over.